Responsive web design a dedykowana strona mobilna

Obecnie, gdy chcemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom użytkowników urządzeń mobilnych, mamy wybór pomiędzy tzw. RWD – responsive web design, a dedykowaną stroną mobilną, będącą osobnym tworem względem klasycznej strony tradycyjnej, desktopowej.

Podstawowe zalety  RWD są następujące:

1. Standard ten jest oficjalnie wspierany przez Google (strona wykonana w podejściu RWD jest "przyjazna pozycjonowaniu").

2. Do obsługi strony RWD wystarczy jeden CMS i tym samym potrzebne są nam mniejsze zasoby w kontekście bieżącego administrowania stroną.

3. Posiadanie strony klasycznej plus osobnej strony mobilnej zmusza do utrzymywania dwóch instancji kodu aplikacji. W przypadku podjęcia decyzji o wykonaniu jakichkolwiek zmian na stronie www (a właściwie stronach www), zachodzi konieczność, aby projektanci pracowali równolegle nad dwoma interfejsami. Każda zmiana generuje zatem podwójne koszty po stronie tworzenia wymagań, projektowania, kodowania i programowania. 

4. RWD jest zazwyczaj tańsze w wykonaniu i wdrożeniu niż sumaryczny koszt strony tradycyjnej i mobilnej. 

5. Dodatkową zaletą stron projektowanych w podejściu RWD jest to, że niezależnie od urządzenia strona ma zawsze jeden i ten sam adres - domenę internetową - ma to znaczenie zarówno w kontekście prowadzenia działań promocyjnych, jak również np. prowadzenia konta Google Analytics - w przypadku strony RWD mamy jedno konto Analytics, bo mamy jedną stronę, a w przypadku dedykowanej strony mobilnej wymaga ona założenia i obsługi drugiego, osobnego konta Analytics. To bardzo istotny z biznesowego punktu widzenia mankament dedykowanej strony mobilnej, ponieważ wszelka analiza danych, mierzenie konwersji, wyodrębnianie czynników sukcesu - musi się odbywać dwutorowo przez co trudno o integrację danych i pełny ogląd sytuacji.

Pojawia się zatem oczywiście pytanie: Skoro RWD ma same zalety, czy i  kiedy zatem tworzyć jednak dedykowaną  stronę mobilną? Generalnie uważa się, że warto to zrobić, gdy chcemy na przykład, by nasi użytkownicy korzystali z tzw. funkcji natywnych telefonów oraz gdy przewidujemy bardzo złożone funkcjonalności. Ponadto w przypadku bardzo dużych i istniejących już serwisów www - np. portali, może okazać się, że w zastanej sytuacji wykonanie osobnej dedykowanej strony mobilnej będzie jednak nieco prostsze i tańsze niż przeprojektowanie do responsywności. 

Na koniec należy dodać, że obok RWD i dedykowanej strony mobilnej mamy także jeszcze trzecią możliwość... - jest to aplikacja mobilna. Zamykanie strony internetowej w aplikacji ma jednak sens jedynie wtedy, gdy zamierzamy dostarczać użytkownikowi bardzo specyficzną funkcjonalność - np. obsługę konta bankowego - stąd też popularność aplikacji bankowych. Funkcjonalność ta musi być jednocześnie użytkownikowi na tyle potrzebna, aby był zmotywowany do pobrania aplikacji na stałe na swoje urządzenie. 

Wracając do RWD - obecnie w Polsce coraz więcej stron internetowych jest wykonywanych w tej technice. Powodem jest oczywiście konieczność nadążania za użytkownikiem, który zazwyczaj jest właśnie posiadaczem smartfona i/lub tabletu i nie zawaha się go użyć - także, aby wejść na Twoją stronę www. Czy jesteś na to gotowy? 

Zapytaj nas!

Użyj telefonu:
(+48) 12 357 66 13
hello@rwdtest.pl
Użyj internetu:
Przyjdź do nas
Grupa Euro
ul. Grunwaldzka 17, 31-524 Kraków